mandag 29. oktober 2012

Snart Halloween

Om to dager er det Halloween. Jeg vet at det er en splittet mening om akkurat denne dagen blant oss nordmenn. 
Da jeg vokste opp feiret vi ikke halloween, men vi hadde hørt om det, og visste at det eksistert i USA. Jeg tenkte aldri noe over at dette var noe jeg hadde lyst å feire, sikkert fordi  det ikke var noen tradisjon for det. Tradisjonen for å få gratis godteri i vår barndom ,var å gå julebukk ;-)

I dag er det derimot mer og mer oppmerksomhet rundt denne dagen. Butikkene blir invadert med pynt, kostymer, godteri mm som omhandler halloween. Jeg skjønner godt de som er "motstandere" av denne dagen, spesielt fordi det ligger et visst kjøpepress bak. Ikke bare er det de som skal feire dagen som gjerne får en liten(?) utgift ekstra, men det er også et visst press hos de som er hjemme med at de må ha godteri på lur dersom det kommer noen på døren. Regelen er vel egentlig at dersom utelyset er av, skal en ikke ringe på - men det er nok ikke alle som respekterer det, og sikkert ikke alle som har fått det med seg heller.  
Dagen er spesielt rettet mot barna, og pga økende fokus i all slags media, blir det vanskelig å stenge noen barn utenfor dersom mor/far ikke synes noe om feiringen. 

Et av de første årene som vi bodde her, slo vi av ringeklokken - da vi ikke orket så mye styr rundt markeringen. Men jeg kjenner på at det er blitt litt annerledes etter ungene er blitt litt større.
Jeg tror nok at denne dagen er kommet for å bli, og vil bli en tradisjon for barna som vokser opp i dag. Jeg er en av de som synes at slike tilstelninger er festlige, og liker og lage til litt ekstra. Spesielt når man ser hvordan ungene kose seg!



Onsdag skal jeg og Helle på "Halloween-fest". Vi har arrangert en liten sammenkomst for noen 4-åringer i bygda, så det gleder vi oss veldig til! Vi har bestemt oss for at vi ikke skal gå rundt og ringe på dører, men  vi skal lager en liten feiring inne hvor barna får kle seg ut og får nyte litt "midt-i-uken-godteri".

 I den anledning har jeg laget mitt aller første kostyme! Helle fikk selv velge hva hun skulle være, og hun hadde selv lyst å være noe skummelt.  Det første hun ville være var Mikkel Rev(!) Jeg vet ikke hva det er, men hun har helt siden hun var liten snakket mye om Mikkel Rev, og hvor skummel han er. Og en periode var det å synge "Mikkel Rev" strengt forbudt i dette huset. Så gikk hun over til at hun ville være politi - da hun også synes at politiet er litt skummelt. Vi prøver å lære henne at politiet er snill med de som er snill, men tar de som ikke er snille... 
Til slutt landet hun på at hun ville være spøkelse,  og det har hun sagt hun vil være siden forrige uke. Så da håper jeg på at hun ikke ombestemmer seg til onsdag ;-)
Siden hun valgte Spøkelse, så tenkte jeg at den kostymen måtte jeg klare å lage uten å bruke mye tid og penger! Så vi har prøvd oss litt frem i ettermiddag, og Helle ble veldig fornøyd (og heldigvis skal det ikke så mye til). Så får vi se om ikke mor også finner frem noe innerst i skapet for å kle seg litt ut ;-) 

Man trenger ikke nødvendigvis å bruke mye penger på å stelle i stand noe, men det er veldig lett å la seg rive med!! 



Da får dere et oppdatert innlegg ett feiringen =)

~Jeanette K~


1 kommentar:

  1. Hohoooo det blir veldig kjekt, vi gleder oss!!!
    Aksel skal vere Sabeltann, eg har ein parykk berre... men det er vel ikkje så farlig med oss vaksne!

    kleeem

    SvarSlett