torsdag 5. desember 2013

Kjøttrull

Julen er reddet; årets kjøttruller er nemlig laget! 

Et av det viktigste pålegget for meg i julen er kjøttrull, og ingen rull er bedre enn den foreldrene mine lager (selvfølgelig), som forøvrig er min bestemors oppskrift. 
Og siden de ikke bor i umiddelbar nærhet, så må jeg lage selv om jeg skal få tilnærmet rull i jula.
Og det gjør meg ingenting å lage, for det synes jeg bare er koselig.
I fjor var jeg litt for seint ute med å handle inn slagside, for det var utsolgt overalt. 
Jeg har hatt litt små-panikk for at jeg skulle være for sein i år også, men jeg fikk heldigvis tak i!

Og når kjøttrullen skal lages, så må jeg fortsatt ringe og høre med pappa at alt går riktig for seg :)

Her er bestemors oppskrift:

-Slagside av lam-
-Lammekjøtt (bog)- 
-Løk-
-Pepper-
-Grovsalt-

Legg slagsiden med innsiden opp.
Skjær smale strimler av lammekjøtt og grovhakket løk, og fordel det på på slagsiden.
Ha på pepper (ikke for lite, og ikke for mye - hihi)
Brett og sy sammen sidene med bomulshyssing og stoppenål.
Legg rullen i grovsalt (skal dekkes), la stå kaldt.

Rullen skal vannes ut ca. 1 døgn før den kokes. 
Surr så rullen inn i hyssing, evt. får en kjøpt netting.
Kokes ca. 1 time/kg
Legges så i press til rullen er kald (skal stå kaldt)



Jeg så fort at jeg ikke er egnet til å bli kirurg, iallefall ikke innenfor plastikk kirurgi...  Godt jeg bare er sykepleier når man ser på sy-ferdighetene mine på kjøtt... hihi
Jeg hadde heller ikke mer grovsalt. Blir påfyll av salt når butikken åpner i morgen. 

Og et lite tips dersom du ikke liker å skjære løk pga svie og tårer fra øynene;
Nemlig beskyttelsesbriller man får utdelt når man kjøper nyttårsraketter!!!

Håper rullene smaker like god som bestemors!
God natt
~Jeanette K~

1 kommentar:

  1. Jøss, kor FLINK du er!!!!! Imponerende! Rull må ein ha, namm namm!!! Gleder meg til å prøvesmake:)
    God bedring til Sofie. Synd vi ikkje kan møtast i dag då:(

    Klem

    SvarSlett