torsdag 19. desember 2013

Barnehageplass

5. desember fikk vi en veldig god nyhet;
Sofie fikk barnehageplass i Skodje barnehage!!

Vi søkte henne i barnehagen fra januar, for da er Svein er ferdig med sin pappa-perm. 
Vi fikk beskjed om at hun med stor sannsynlighet ikke fikk plass før høsten 2014!

Den kommunale barnehagen er egentlig overfylt allerede. Tuva går på en avdeling i brakker (noe som fungerer helt fint).  Ny kommunal barnehage er under bygging. Den skulle i utgangspunktet være ferdig forrige mnd., men ble utsatt til januar (noe som hadde vært ypperlig for oss). Men det ble igjen utsatt - til mars. Og det er lite praktisk å åpne ny barnehage i mars - da barnehageåret snart er ferdig.  Mye grunnet at unger må rives opp fra etablerte grupper for å bytte barnehage. Så da blir åpningen ikke før august. Full forståelse for det, men dumt for oss ;) 


Jeg har snakket med barnehager utenfor kommunen også, men har ikke fått plass der heller. 
Et alternativ har vært at jeg kanskje må ha vært hjemme, med permisjon uten lønn frem til høsten. 

Jeg har vært ganske så stresset - iallefall innvendig,  så da jeg fikk SMS fra styreren i barnehagen en kveld om at hun hadde fått tildelt plass fra januar, lettet jeg mange kilo! 


Det diskuteres mye rundt om kring hvorvidt det er skadelig for ungene å begynne så tidlig i barnehage (10 mnd), men både Helle og Tuva begynte i den alderen, og de stortrives i barnehage, og så vidt jeg vet har de ikke tatt skade. Jeg tenker at det kan bli kjedelig i lengden når stort sett alle andre unger er i barnehage på dagtid. Men all respekt for de som har ungene sine hjemme altså!
 Sofie er en utadvent unge, som like å være med andre unger - og jeg tror (og håper) at det kommer til å gå veldig bra :-) 

Ellers drives det med siste innsuprt av juleforberedelsene her i huset, litt avbrutt av omgangssyke.. Heldigvis har Svein ferie nå, og blir hjemme hele julen <3

~Jeanette K~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar