søndag 1. desember 2013

Advent

I dag er det 1. desember, også første søndag i advent.
Som jeg sikkert har sagt tidligere, så er jeg veldig glad i denne tiden av året (også)!

Dagen startet med at ungene fikk åpne adventskalendren, eller iallefall etter frokost, for vi hadde glemt det alle sammen - hihi. 
I år som i fjor, kjøpte vi ferdigkalendere.
Jeg tenkte på å lage aktivitetskalender, men var redd for at aktiviteter ikke ble gjennomført pga oppussing og turnusarbeid. Tenkte også på å lage pakke-kalender, men siden advent kom mye raskere enn antatt etter jeg begynte å jobbe, var jeg redd for at jeg kom til å kjøpe noe bare for å kjøpe, og det resulterer som oftest i at  noen av pakkene blir noe tjafs som de egentlig ikke har bruk for, og så blir det som regel dyrere enn antatt... 
Og siden de begge var veldig fornøyd med fjorårets kalendrere, som du kan lese mer om her.

Helle har snakket ei stund om at hun har lyst på PetShop-figurer. Jeg har vært litt skeptisk til å kjøpe så mye småtterier, men har skjønt at det er det hun liker å holde på med for tiden. Og da jeg fant en PetShop-kalender på tilbud, var det en grei avgjørelse.

Tuva fikk Playmo-kalender i år igjen. Begge har noe Playmo, og det er greit å kjøpe noe som jeg vet hun leker med. Jeg husker selv at det var kjempekjekt å leke med playmo da jeg var lita!
Dessuten så liker hun rosa, prinsesser og dyr, så da var jo årets Playmo-kalender midt i blinken;
Det flotte med Playmo-kalenderen, er at følger med plass til å samle alt det man får i kalenderen.

Vi puttet også 24 nellikspiker i en appelsin og hengte opp.
Litt pga nostalgien, litt pga lukta (jul) og litt fordi det kanskje er lettere for jentene å skjønne hvor lenge/mange dager det er til jul når de ser/teller nellikspikerene. For når de ser den andre kalenderen sin, gleder de seg bare til hver enkelt luke,  og tenker nok ikke på at de er for å telle ned til jul. 

Vi hadde også planer om å ta oss en tur i skogen i dag for å samle kongler, greinbarer ol. for å lage adventsstake. Men når det føles som det er full storm ute, så frister det ikke så veldig å ta med seg 3 unger på skogstur... Vi puttet tallene på lysene, og satte lysene på fatet. Det ble veldig enkelt i dag, men vi satser på å få gjort den ferdig ved en senere anledning. 

Og som tidligere, så er det også oppussing på gang i adventstiden.
Vi (Svein) skal legge nytt gulv i gangen, samt hele stua. Bytte ut brystpanelet og malestrier med ferdigmalte panelplater, samt bytte ut resten av dørene i gangen. 
 Jeg er ikke bekymret for at vi ikke skal komme i mål med dette prosjektet (så lenge vi får riktig bestilling), for Svein er virkelig effektiv når han først setter i gang . Til og med i dag, når han sikkert hadde mest lyst til å ligge på sofaen etter en inflyttningsfest i går, så har han stått på og fått langt mye av gulvet (og nei, det var ikke jeg som oppfordret han til å gjøre det! ;))

Gulvet kjøpte vi forresten samtidig som vi pusset opp kjellerstua i fjor, så jeg var veldig spent på hvordan det kom til å bli oppe her hvor det er mye mer lys enn i kjelleren. Men må si at det ble mye bedre enn jeg hadde håpet på. Og det meste er vel bedre enn eike-parkett fra 1984 - med riper og merker i gulvet deretter...

Gleder meg iallefall til  adventsaktiviteter sammen med ungene.
Og satser på at snøen kommer snart! Ikke så mye adventsstemning ute når plenen fortsatt er grønn...

~Jeanette K~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar