tirsdag 11. september 2012

Plan-dag

I går var det plan-dag i barnehagen. Og siden Svein var i Sverige, så måtte jeg ta dagen hjemme med ungene. Jeg var egentlig forberedt på en innedag, da det i følge min telefon var meldt vannvittig med regn - også denne dagen. Men det viste seg jo da vi gikk ut, at det var 18 'C (!) og sol. Det var jeg ikke helt forberedt på, men jeg ble fort vant...
Dersom noen lurer, så er det ikke hverdagskost å ha slike temperaturer her på denne tiden av året - selv om vi bor noen grader lengere sør enn noen av dere som leser ;-) Men et eller annet vær-fenomen hadde skylden.


Det var først ikke så lett å bli enig om hva vi skulle finne på, men ungene er ganske lett å lede til syvende og sist. Helle hadde ønske om å lage matpakke, gå tur i skogen, for så å spise lunsjen der. Tuva hadde lyst på fotballbanen, og spise maten der. Vi fikk samtidig forespørsel om vi ville bli med på biblioteket, og så spise lunsj på Gomer Kafé'en etterpå. 


Det ble til at vi laget matpakker, tok med sekken, gikk til fotballbanen - da kom vi på at vi hadde glemt ballen(e). Tuva ville spise maten sin dær, mens Helle ville vente. I det vi skulle til å spise, så begynte det å regne, så da pakket vi med oss det vi hadde og gikk til barnehagen - som ligger like ved. Vi fikk selskap av Hanne og Hedda, og ungene storkoste seg med å ha hele barnehagen for seg selv. 


Ingenting smaker så godt som egen niste utendørs;






Etterpå gikk vi opp på biblioteket - noe jeg har vegret meg til, da jeg har noen bøker som jeg har lånt aaaalt for lenge.. og da snakker vi ikke om uker eller måneder altså! Jeg skylte på at de dukket opp av noen kasser etter vi flyttet, noe som i og for seg er sant.. i allefall delvis. Da jeg sa til bibliotekaren at jeg hadde syndet, sa hun at det var jeg ikke alene om. Ofte kom bøkene noe sent etter det hadde vært sommerferie. Det var ikke bare denne gjennom denne sommerferien jeg hadde lånt bøkene for å si det sånn. Jeg så for meg at jeg aldri kom til å få låne bøker mer, i allefall ikke på ei god stund. Men snille damen bak disken sa at det går bra, det er sånt som skjer. Nå har vi lånt med oss noen bøker og et par filmer. Dersom det blir overtidslåning på de også, skal jeg ikke låne mer bøker på leeeenge! 


Da vi var kommet hjem, begynte det å regne. Da var det litt tid for litt inneaktiviteter. Jeg hadde veldig lyst - men ingen motivasjon - til å bake boller og kanelsnurrer. Så da tok vi frem tegneark og tusjer og laget en liten bil-/togbane-by. Vi kjøpte en rull med tegnepapir da vi var på IKEA for noen år (!) siden, og den er grei å ha på lur når det blir for kjedelig med tegnebøker. 



Kanskje litt vanskelig å se hva det skal forestille? Jeg tegnet opp vei, så lot jeg jentene få tegne det meste av innholdet i byen; hus, trær og div. andre ting som de ville ha. De storkoste seg, og mamman fikk tatt seg en kopp kaffe i ro og mak :-)


Jeg avsluttet dagen med å male litt på det fremtidige vaskerommet. Vi har fått opp benkeplater, og jeg ser at jeg kan komme til å trives med å vaske klær ;-) Legger ut bilde når vi er helt ferdige. 

Det var den dagen. Håper din også har vært fin!

~Jeanette K.~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar