søndag 23. juni 2013

St.hansaften 2013

En liten hilsen fra oss på St.hansaften

Mange forbinder sankthansaften med bål, sjø, pølser og rømmegrøt. 
Vår Sanktans besto av pølser og bål. Sjøen utgikk pga været, og rømmegrøten hadde vi glemt av...
Vi hadde planer om å dra ned i sjøen, men vi avlyste det pga regn og vind. Så satte vi kursen inn mot skogen istedenfor hvor det var mer ly for været. Vi innlosjerte oss i en gapahauk med bålplass. For det er fortsatt litt upraktisk med lille Sofie å være ute i dårlig vær dersom hun er våken og ikke vil ligge i vogna si. 

Her kan du se typisk sankthans-vær, som vi også hadde i år;

Vi fikk koselig selskap av Cathrina m/ unger, og Leander. 
Ingen St.hans uten pølse!!
 En stykk sliten og våt Tuva <3

 Det triste er at det ikke er noe spesielt arrangement her på Skodje på denne dagen (som jeg har fått med meg). Har inntrykk av at felles-feiringen av dagen forsvinner flere plasser, kanskje spesielt på små plasser? 

Så bl.a. Anniken og jeg har snakket om å kanskje få til å dra i gang noe neste år, med fante-tog og skikkelig feiring av dagen nede ved sjøen. Husket selv at det var veldig stas å få se skikkelig stort bål, grille pølse og ha med seg litt godteri i fellesskap med andre foreldre og barn. Det hadde vært fint om våre barn fikk samme opplevelse av denne dagen. 

Det er også mye diskusjoner om hvilken dag St.hansaften skal feires på; om det skal legges til nærmeste lørdag eller om det skal feires 23. juni. Personlig så synes jeg at det skal feires på selve dagen. Mange skylder på at det blir litt rangling på barna pga feiringen, men tror de fleste tåler det en sjelden gang ;-) Ta kveldsmaten på bålet, så gjenstår bare kveldstell når en kommer hjem. For en trenger ikke å være oppe til midnatt for å feire sankthans?

Hvilken dag bruker du å feire på, og hvordan tilbringer du dagen?


~Jeanette K~

PS! Jeg ser at dette ikke bare ble en "liten hilsen" ;-)
...og dersom du syntes at innlegget ikke er så godt formulert, så må jeg bare si at jeg holder på å sovne her jeg sitter. Senga neste!! ;-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar