lørdag 29. juni 2013

Frø-planting

For noen uker siden, kom Helle hjem fra barnehagen med planter som hun hadde sådd selv. Det var gulerot, sukkererter og en blomster av et slag. 
Som kanskje noen av dere hatt fått med dere, så er ikke jeg den som har de aller grønneste fingrene akkurat. Tror nok at min farmor hadde vært fortvilt om hun hadde sett hvordan alle plantene mine ble behandlet..! Men det er ikke med vilje, jeg tror bare jeg ikke har anlegg for blomster. 
Iallefall så var jeg veldig spent på om jeg kom til å klare å holde liv i disse såpass lenge at vi fikk se noe resultat. Vi satte plantene i vinduskarmen på kjøkkenet, der ville de iallefall få nok sollys - noe jeg tror alle planter trenger!?! Så utfordringen ble å gi akkurat passe mengde vann.. 

Her kan du se resultatet fra i går; 
Joda, de fleste av bladene er mer eller mindre brune, men sukkererter har det blitt alikevell!
Helle har ikke villet spise sukkererter før. Hun har smakt, men påstått at hun ikke liker det. Og det er ikke så lenge siden hun smakte på det sist. Men i går syntes hun det var kjempegodt. Så det spørs om vi må plante alle grønsaker selv for å få henne til å spise mer ;-) 
En eller annen blomster...
Og her er gulrøtter plantet i en melkekartong. 
Og vi lo veldig godt da vi oppdaget at dette var den største gulrota!
Neste år tror jeg at vi må la gulrøttene stå noe lenger. Men den ble spist denne også.


Her "koser" vi oss i regn og tåke.
Ha ei fortsatt fin helg!

~Jeanette K~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar