mandag 24. desember 2012

Lillejulaften

Nå har jeg endelig landet i sofaen etter en lang dag med mye farting... 
Vi startet dagen med å reise inn til fjordene for å levere julegaver til familien til Svein, samt at vi var og tente lys (elektrisk vel og merke) og la på krans, og avsluttet med å synge julesang på grava til faren til Svein. 

Vi stresset litt med leveringene fordi vi skulle rekke den årlige "grøtnissefesten" i garasjen til Anneli og Leon. 
Kjempekoselig tradisjon hvor en fast gjeng møtes for å spise grøt, drikke kaffe og sette ut grøt til nissen.
Desverre har Tuva fått feber, så hun og pappan kunne ikke bli med år.

Her er noen bilder av en herlig gjeng. 
I år ble også foreldrene mine invitert.

Her er "sjefsnissen" som orker og stelle i stand grøt til alle sammen på selveste lillejulaften
(noe vi setter stor pris på)

Kjempeflinke Aina (yngste datter til Anneli)
spilte julesang for oss

 Festen avsluttes hvert år i ved-skuret, hvor man setter ut grøt til nissen - og ungene synger "På loven sitter nissen".
Så bar det hjem for å pynte juletreet
(Helle nektet å ta av seg hals og lue etter nissegrøtfesten...)
Det ble noen småjusteringer av pynten etter at ungene hadde sovnet,
men jeg synes litt av sjarmen er at man kan se at ungene har vært med og pyntet treet. 

Ellers har vi gjort klart siste finish på julen i kveld - det er alltid noe som henger igjen, selv hvor tidlig man tror man er med ting.
Pinnekjøttet ligger iallefall til vanning - namnam.

Jeg må si at jeg gleder meg som en unge til i morgen. 
Det blir litt spesielt med julen i år, fordi foreldrene mine er her. 
Vi har ikke feiret julaften sammen på 8 år - så det er på tide.
Ungene er kjempeglade for de har kommet - og det er selvfølgelig jeg også!

Nå som det er julaften i morgen, så er det enkelte ting som jeg bare gjøre på for at dagen skal bli komplett;
 - stå opp i pysjamas - dersom man får den på seg i år...  (og helst ikke skifte før man dusjer og ordner seg til middag)
- se "tre nøtter til askepott"
- høre "reisen til julestjernen" i bakgrunnen når man lager til julegrøt
Ellers er det middag og åpning av pakker, og minst mulig stress. 

Selv om jeg setter pris på, og gleder meg til å få julegaver i morgen, så gleder jeg meg mest til å se gleden til ungene når pakkene åpnes. 

Nå må jeg nok finne sengen om jeg skal orke å holde ut i morgen ;-) 
God natt!


Ønsker alle en fredfull og fin julaften!

~Jeanette K~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar