torsdag 9. august 2012

Familieferie

Snart har vi hatt ferie i 3 uker (allerede)! Og jeg har vel ikke blogget for hele ferien..
Men her kommer litt oppsummering fra ferien vår :-)

Utgangspunktet for ferien var at vi skulle være i nærområdet, samt Lillehammer for å få med oss underholdningen på Hunderfossen.Vi har hatt besøk av familien min hele ferien - til glede for noen, og kanskje ergrelse for andre?? 
Jeg har iallefall kost meg med besøk hjemmefra. Søsteren min var på besøk vel ei uke. Da fikk jeg hilse på lille søte Madelen for første gang! Jeg kjenner at det er litt trasig at jeg får se søsteren min så sjeldent, det er vel snart 2 år siden siste jeg så henne =/ Det blir liksom mindre og mindre farting nordover, jo mere unger vi har fått ;-) 

Men det var ingen tvil om at det var stas med baby i hus:


Jeg ser det at jeg ikke har bilde av søsteren min på telefonen (som jeg henter bilder til bloggen min). 
Sorry søster, men du får heller sende meg ett om du vil at jeg skal legge ut bilde av deg ;-)
Noen dager før søster og Madelen dro, kom foreldrene mine med bobilen sin. Nevøen min Joachim ble igjen for å feriere sammen med bestemor og bestefar. 



Første uka av ferien var vi bare hjemme, og Svein fikk laget ferdig hagen/lekeplassen på oppsiden
<3 Takk darling (han elsker at jeg bruker kallenavn på han - NOT!) 

Her koser ungene seg ute i fineværet:



Om dere lurer på hvorfor det ser ut som om plenen er delt i 2, så er den faktisk det. Delen til høyre er en rulle-ut-plen som ble lagt da vi utvidet hagen. Jeg var litt redd for at den ikke skulle slå rot, og bare dø! Det hadde vært litt kjedelig, da det koster litt for ferdig-plen... Men den er grønn og vokser fortsatt, så det ser bra ut så langt :)




Andre uka dro vi til Lillehammer Camping og lå ei uke i den nye flotte campingvogna vår! (bildet kommer snart)
Helle viste flere ganger sin fortvilelse over at de fleste andre hadde så mye nyere, finere og "renere" campingvogn enn oss. Men ungene storkoste seg hele uken, og det gjorde i grunnen jeg også. Vi var heldige med været, noe småregn på kveldene - ellers var det sol og opphold på dagtid, bortsett fra siste dagen, men det var helt greit å sitte inne og kose oss inne i vogna og forteltet.


2 som koser seg på biltur...
..og det gjor ørene til mamman og pappan også!


Det var flomvarsel dagen vi ankom Lillehammer, og det fikk vi også
...i allefall på parkeringsplass vi kjørte forbi, ellers var det lite flom å se! 


Her er noen bilder fra Lilleputthammer og Hunderfossen :
Bestefar og bestemor koser seg med is 
Karuseller er morsomt både for liten og stor




Denne MÅTTE jeg bare ta med. En cookie på størrelse av en 5-kroning som koster 15,- kr.
Ikke rart man blakker seg av å dra på familieparker..! 



Vi klarte å reise fra vogna til Tuva, men godt var det at Hunderfossen leide ut traller, slik at hun fikk sin daglige dubb

Mennene sto for matlaging her også. Synes det er bra det står gassgriller en kan benytte, det er faktisk en del penger å spare på å ha med egen mat i parken. 

Da ingen av de minste ungene turte å la seg avbilde sammen med "trollet", så måtte de største barna trå til.





Vi dro også på badeland en av dagene, men der ble det ikke tatt noen bilder. Morsom var det for liten og stor. Jeg og Joachim koste oss ute i stund i kaldværet, hvor det ble hopping fra høyder, og vi rutsjet i et "magasug". Helle turte plutselig å ha hodet under vann, noe som er stort fremskritt for henne, da hun har fått panikk av å fått vann i fjeset. Hun var heller ikke å få fra den store rutsjebanen inne i badelandet - da hun endelig turte å ta den! Og Tuva svømte alene med armringer på. Det er også et stort steg for henne som er redd for det meste! Håper vi kan bli flinkere å dra i svømmehallen med ungene, men det har jeg sagt tidligere uten at det har skjedd.. Så om det er noen som ønsker selskap i svømmehallen i området, så er det bare å dra oss med :-)


Siste uka dro Svein, Helle, Joachim og pappa på fjelltur (mandag til torsdag), mens jeg, Tuva og mamma koste oss hjemme alene - i regnværet. Det var litt godt med rolige forhold etter fullt hus i 3 uker..! Og jeg synes det var bare godt å få være inne og kose seg med inneaktiviteter, samt fartet litt rundt på småbesøk av slekt og "svigerslekt" (om man kan kalle det det). Og ikke minst får all ripsbærsyltetøyet for seg selv ;) 


Været som møtte oss da vil reiste hjem fra Lillehammer

Ei som er klar for fjelltur. Ingen bilder derifra, men hun har storkoset seg
Vi har lekt en del gjemsel i regnværet, og pussig nok fant vi Tuva bak bamsen hver gang.
Fine fornøyde Joachim etter 4 dager på fjellet


PS! Jeg skjønner nå at det straffer seg å blogge så sjeldent. Det er SÅ mye jeg kunne tenkt meg å ha med, men alt må komprimeres til en kortversjon. Så forhåpentligvis skal jeg bli flittigere med innlegg, og kanskje ta steget til å lære meg å blogge fra mobilen ;-) 



Jeanette!

3 kommentarer:

  1. Hihi ja det vart mykje på ein gong! Ser ut som dokke har hatt ein kjekk og koseleg ferie då:) Men ka med TYrkia? hihi, gir aldri opp håpet!

    Klem klem!

    SvarSlett
  2. Syns du e flink ej Jeanette...;)

    SvarSlett
  3. Hehe Marianne, det hadde vært supert å fått reist til syden, men må nok bli en annen gang.

    Takk for det Offifilura, kjekt å høre :-)

    SvarSlett