fredag 29. juni 2012

Rabarbra-pai & Fotball

I går hadde vi sommer igjen, jeg håper det blir mange slike dager i løpet av de neste par måndene! I dag er tydeligvis ikke en av de..

Jeg hadde store ambisjoner om hva jeg skulle få utrettet av dagen av huslige ting.
Dagen i dag startet med at jeg og ei venninne gikk opp på Nihusen,- en liten time til toppen. Et fin liten tur dersom man skal få gjort mer i løpet av formiddagen ;)  Turen var da ikke med i dagsplanen min.

Dette bildet er vel og merke tatt på kveldstid for noen uker tilbake,
og det er heller ikke mitt bilde, men dere ser litt av den nydelige utsikten

Jeg lagde min første pai i går (del av dagsplanen min). Det ble selvsagt rabarbrapai. Jeg fant fort ut at det var både raskt og enkelt å lage, så hvorfor ikke legge ut en "how2do"; 

 Sett ovnen på 175 ' C
Skjær ca. 300g rabarbra i små biter
Ha ca. 125g sukker over rabarbraen, og la den stå og godgjøre seg litt. 
Smak til, og ha mer sukker på om du synes den fortsatt er for sur.

Lag smuldredeig av 125g smør/margarin + 250 g mel
Tilsett 125g sukker og 1ts bakepulver
1 egg piskes lett og tilsettes deigen.
(Noen synes deigen er lettere å jobbe med
dersom den står kaldt 1 time eller 2)

2/3 av deigen lager du bunn og sider i forma.
Fyll bunnen med vaniljekrem.
Ha i rabarbraen, og dryss 2ss med maizena-mel oppå.
Resten av deigen kjvler du ut, og lager strimler som du 
legger på paien som et gitter.
Pensle så med egg.
Stekes til den er gyllen
(30-45 min)

VOILA:

Jeg synes den er ekstra god dersom det serveres is til, 
og når den kan nytes ute i solen ;)

Jeg fikk godt hjelp av 2 venninner til å spise av paien, det er mye bedre enn at jeg skal sitte med hele paien alene! 


Etter barnehagehenting og middagspising gikk vi ut for å nyte sola. Jeg hadde lovet ungene at vi skulle gå på fotballbanen, samt spise kveldsmat i den gamle (nedlagte) barnehagen - begge stedene er rett i nærheten av der vi bor. 

Jeg fant fort ut hvem av ungene som har talent/interesse for fotball, og hvem som synes andre ting som er mye mer interessant å gjøre på fotballbanen...













Tuva løp og løp og løp etter ballen, hun syntes det var gøy å springe etter ballen, for så å skyte den inn i mål. Hun var veldig opptatt av sidelinja, at ballen ikke skulle være utenfor. Hun kastet til og med riktig - og langt! Naturtalent? Kanskje mamma får noen og sparke fotball sammen med på sine eldre dagen ;) 

Andre syntes det var mye annet som var mer interessant enn å spille fotball.. 

Sitte litt på ballen - god utsikt på guttene.. 


...leke litt med en bil..
(mens søstra i bakgrunnen er ivrig på å hente ballen)




"Kan ikkje vi gå ned på fotballbana, for det e så mange gutta dær...!"
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det utsagnet fra en 4-åring..?

Etterpå kom ei venninne og hennes 2 barn, vi gikk til den nedlagte barnehagen for å spise kveldsmat. Kjempekoselig i slikt et fint vær;





Glemte å ta bilde av selve kveldsmaten, meeen det var ikke så veldig spennende. Det var brødskive med kaviar, en yoghurt til hver og litt jordbær. Jeg regner med at dere klarer og få et visjon om hvordan et evt. bilde ville sett ut ;)
Ungene koste seg iallefall.
Sier det en gang til: Jeg håper vi får maaaange slike dager de neste par månedene!

Det eneste huslige jeg fikk ut av dagen var paien, og ellers var jeg ute hele dagen. Jeg tror kanskje dagen i dag blir bedre til å gjøre inneaktiviteter - det høljregner ute!

Håper dere også har hatt en fin dag,

Jeanette!





1 kommentar:

  1. Mmmmmm ser fantastisk god ut!!!! Synd eg ikkje kunne kome og ete.. håper du kan lage den ein gong til;) Flinka!
    Var koseleg å sparke fotball onsdagen!
    Full fart med forberedelser her... Vesla mageknip då...

    Klem!!

    SvarSlett